Chryzantémy, listopadky neboli dušičky září do temných podzimních dnů sytými barvami a střapatými tvary. I ty obyčejné z květinářství krásně voní. Květy mají aroma hutné, zemité, až trochu zaprášené, skoro jako heřmánek. Aromatický olej se destilací získává z celých rostlin včetně listů a stonků, jejichž vůně je podobná květům, ale víc zelená. K tónu posečené trávy se v listech přidává heřmánek, máta a kapku ostřejší aroma borovicového jehličí.
Kromě jejich vůně jsou právě jejich kulturní konotace to, co mě na chryzantémách baví. V Evropě jsou listopadky spojeny se smutkem a smrtí podobně jako afrikány. Vždycky jsem si je spojovala s dušičkovou výzdobou na hřbitovech. Dlouho vydrží, nevadí jim chlad, a tak stojí poslušně vedle svíček a andělíčků několik dní. Mimo evropskou kulturu mají někdy i opačnou roli a dělá je to výborným příkladem lokálních rozdílů ve vnímání světa.
V Evropě se poprvé objevily v 17. století ale nejstarší zmínky o chryzantémách jsou v dokumentech z Číny, kde jsou symbolem aristokracie a mládí. Čaj z chryzantém je jedním z léků tradiční východní medicíny. Používá se na povzbuzení a pročištění organizmu. Má ochlazující účinky, tlumí horečku a bolest v krku, harmonizuje krevní oběh a pomáhá při akné.
Nejvýznamnější roli mají chryzantémy v Japonsku, kde se šlechtí od 8. století. Chryzantéma je tam symbolem slunce, císařské rodiny a znakem na obálce pasu, řád chryzantémy je nejvyšší státní řád a 9.9. slaví země den chryzantém, kterému se říká festival štěstí. V globální (marketingové) kultuře je přesto symbolem Japonska růžový květ sakury. Možná je to proto, že chryzantéma má v Evropě i Americe silné konotace jiného druhu a nepůsobí tak exoticky.
Do USA se chryzantémy dostaly v době kolonizace a dnes je Američané znají hlavně z bohatých dekorací, kterými se ženy zdobí na fotbalové zápasy pořádané školami na oslavu nového školního roku. Jsou také častým dárkem do nového bytu nebo v kytici s přáním brzkého uzdravení. Jsou tedy symbolem radosti a nového začátku.
Noblesní krásu chryzantém zachycuje například vůně Estée Lauder Private Collection. Je to poctivé chypre, které se nebojí zatuchlého větvičníku, animální zpocenosti a realistické zeleně řezaných květin. Výsledkem je vintage elegance ve stylu poválečné americké smetánky. Jiné značky si pohrávají s kulturními asociacemi listopadek. Například značka Demeter má kromě solifloru s názvem Chrysathemum v nabídce vůni Funeral home (Pohřební služba), kde se chryzantéma mísí s lilií a karafiátem. Serge Lutens se inspiroval pohřebním rituálem a vůni De Profundis (Z hlubin) založil na akordu chryzantémy a zemitých tónů. Kdybych měla přístup k parfémům dálného východu, jsem si jistá, že bych chryzantémových vůní našla mnohem víc.