Fruitchouli: co to je a odkud to přišlo

Pojem „fruitchouli“ je krásným kulturním úkazem, který toho říká hodně o současném parfumérství. Pokud vás baví parfémy a čtete v angličtině, asi už jste na něj narazili. Možná jste si ho všimli i v názvu parfému. Kde se to slovo vzalo a co přesně to znamená?

Džem a čokoláda

Marmeláda, čokoláda, karamel

V zásadě jde o zjednodušený popis toho, jaké dámské vůně se dnes v Evropě a v Americe nosí, co údajně všechny ženy chtějí a tedy všichni vyrábějí. Spojení slov fruit a patchouli vyjadřuje žánr, který míchá svrchní sladce ovocný tón s hutným, gurmánským základem. Do parfémové historie se díky téhle kombinaci zapsal Mugler Angel v roce 1992 a odstartoval vlnu, kterou se nepodařilo rozptýlit ani po dvaceti sedmi letech. Naopak ji mnozí ještě úspěšně přiživují.

Angel byla novátorská vůně od Oliviera Crespa a Yvese de Chirise. Pohrává si s představou dětských slastí jako jsou karamelky a ovocné bonbóny a kombinuje je s pačuli, které připomíná kůru a hlínu, ale taky hořkou čokoládu. Díky tomu nepůsobí celek infantilně a pačuli se stává krásně nositelné a ženské. Angel od začátku byl a stále je jednou z nejprodávanějších vůní.

Maliny, jablka, květy a čokoláda

Gurmánské děti

A když se to Muglerovi tak povedlo, proč taky nepřidat svoji trošku do flakonu. Od vzniku Angelu se objevilo bezpočet parfémů v podobném duchu. Některé skvělé, jiné horší. Jedním z těch nejoblíbenějších je Calvin Klein Euphoria. Znalci se jí často posmívají, ale nemusí vonět vůbec špatně. Zachytila jsem ji kdysi na jedné dámě v okolí, tipovala jsem to na zkušeného dřevaře Serge Lutense a ona to Euphoria.

Povedeným angelovským dítětem je taky původní Lolita Lempicka od skvělé parfumérky Annick Menardo. Tahle vůně funguje stejně dobře, jako když někdo znovu nazpívá vaši oblíbenou písničku a ukáže vám ji z jiné perspektivy. Lolita bere nezbedný gurmánský akord a ochlazuje ho anýzem a kosatcem. Výsledek je proto harmonie mezi teplem a chladem, sladkým a hořkým.

Fruitchouli parfémy
CK Euphoria, YSL Mon Paris a Viktor&Rolf Flowerbomb. Zdroj: The Accords

Podobně rebelsky se ke svému rodiči staví Chanel Coco Mademoiselle. Kdyby Angel byl vínový samet, Coco Mademoiselle by byla béžová krajka. Hutné gurmánské tóny jsou průhledné a prosvícené paprsky citrusů. Na ulici ji snadno poznáte, a proto jí přiznávám originalitu. Jinak nad ní ale kvůli té všudypřítomnosti ohrnuju nos.

Takhle se to odvíjí mnoho let, od Viktor&Rolf Flowerbomb přes Lancome La Vie Est Belle a pořád dál. Postupně se na internetu víc a víc rozšiřuje termín „fruitchouli“ jako posměšný název pro tento typ vůně: „Už zase další fruitchouli. Opravdu svět potřebuje další fruitchouli?“. Ale jak se slovo dostává do širšího povědomí, začíná mít i neutrální význam: „Miluju dobré fruitchouli“.

Časem se tenhle výraz pevně zakotvil v parfémové komunitě a všichni už vědí, o co jde. Ví to i švýcarský parfumér Andy Tauer, který rád komunikuje se svými fanoušky na sociálních sítích. V roce 2016 uvedl na trh vůni Fruitchouli Flash, pečlivě zpracovanou variaci na profláklé téma. Sebeironicky použil posměšný název a symbolicky tak pozdravil svou parfémovou komunitu.

Ostružiny a pačuli

Od začátku

Po stopách jsem se dopídila k tomu, jak to s výrazem fruitchouli vlastně bylo. V roce 2009 použila tenhle výraz „obyčejná“ milovnice parfémů, Melissa Anderson (melisand61), když komentovala recenzi YSL Parisienne na blogu Grain de Musc. Následně ho zmínila autorka blogu ve svém článku a taky se objevil na blogu Perfume Shrine. Komentář i tyhle články ho používají opovržlivě s tím, že je otravné potkávat stále stejné, přeslazené vůně.

Fruitchouli je v první řadě trefným shrnutím současné parfémové módy. Jsem moc zvědavá, jestli budou za padesát let považovat mladí lidé sladké ovocné vůně za „puch staré báby“. Snad ještě zajímavější je to, jakou sílu a dosah má internetová diskuze a jak se vzájemně ovlivňuje svět tvůrců a konzumentů. Parfuméři vytvoří určitou vůni, a protože se prodává jako blázen, skoro všichni ostatní si vyrobí podobnou. Sladký oblak ovoce a syntetického pačuli začne být vnímán jako norma. Tohle si většina lidí představí, když se řekne „parfém“. Jedna paní v Americe si pro tenhle trend vymyslí posměšný název a použije ho na internetu, takže se rozšíří do celého světa. A nezávislí parfuméři reagují tím, že se snaží vyčpělému tématu raději vyhnout nebo ho naopak uchopit co nejvíc objevně. Takový příběh by se v předinternetové době nemohl stát.

A co vy, štve vás móda fruitchouli? A znáte nějaké dobré?