Pánské, dámské, vůně pro romantičky, vůně pro rebelky, na zimu, na léto, na večer. Máme tolik škatulek, do kterých parfémy řadíme. Ale proč? Nejsou parfémové kategorie zbytečně svazující? Pravda je, že nám pomáhají se ve vůních aspoň nějak vyznat. Na druhou stranu k nim pak přistupujeme s očekáváním, které nám brání si je na plno vychutnat.
Když se začnete zajímat o parfémy, brzy narazíte na kategorie. Často se vůně dělí podle použití – kam je chcete nosit, jestli jsou pro pány nebo pro dámy, jestli se hodí na léto a nebo na večer. Všechna tahle rozdělení jsou subjektivní, kapku stereotypní a nejlíp uděláte, když je budete brát s rezervou.
Vedou vás totiž do zajeté koleje, která vám ale vůbec nemusí sedět. Například, když se budete hledat “smyslný” parfém, nejspíš najdete něco sladkého, vanilkového. Pro vás to ale může znamenat úplně něco jiného. Třeba můj nejvíc sexy parfém je Chanel 19., stejně krásný na mužích i na ženách.
Rodina s velkým nosem
Parfuméři mají na rozdělování vůní trochu lepší nástroj, který je řadí podle dominantního akordu. Nejčastěji se používá rozdělení do sedmi základních rodin podle Francouzské asociace parfumérů:
- Citrusové – výrazný citron, bergamot nebo pomeranč
- Květinové – s tóny růží, jasmínu, ylang-ylang, kosatce nebo fialek
- Fougère – francouzsky “kapradina”, vůně s levandulí, bergamotem a tonkou
- Chypre – labdanum neboli cist, bergamot, pačuli a větvičník
- Dřevité – pačuli, cedr a jehličnany
- Ambrové – (orientální), ambra, vanilka, pižmo a dřeva
- Kožené – zpracovaná kůže s tóny květin, citrusů, dřeva nebo kouře
Každá rodina má pak ještě podkategorie, například citrusové vůně můžou být dřevité, kořeněné nebo pižmové. Ve všech skupinách taky můžou být dámské i pánské vůně.
Do rodin se vůně dělí podle toho, jaké složky jsou v nich dominantní. Je to podobné, jak když členy lidské rodiny poznáte podle typického nosu. Bez ohledu na rodinu ale vůně mají plnou strukturu – hlavu, srdce i základ. Takže, když si přivoníte k citrusové vůni, jako je například Heeley Verveine d’Eugene, ucítíte svrchní citrusové tóny, ke kterým se přidá černý rybíz a jasmín v srdci vůně a jemné pižmo v základu. V citrusové rodině je tento parfém proto, že směs grapefruitu a bergamotu je celou dobu nejvýraznější.
Milujeme šuplíčky, krabičky, a organizéry
Znáte tu radost, když si koupíte sadu dokonalých krabiček a košíčků a roztřídíte si šperky, prádlo nebo kosmetiku v koupelně? Já to miluju a mám na to sbírku báječných krabic různých velikostí, které se určitě jednou budou hodit.
Roztřídit něco je prostě skvělý pocit. My lidé máme rádi všechno srovnané. Zvlášť když jde o něco, co není vidět, nedá se na to sáhnout a většina z nás nemá slova, kterými by to popsala. Například parfémy.
Parfémové kategorie nám pomáhají začít
Když s vůněmi začínáte nebo hledáte nový parfém, parfémové rodiny jsou šikovný pomocník. Představte si, že byste museli zkoušet v parfumerii jeden flakon za druhým, protože by vám nikdo nedokázal rozumně popsat, co je uvnitř. S rodinkami si jednoduše vyfiltrujete ty, které by vás mohly zajímat a zbytek necháte na jindy. Když se vás někdo zeptá, jaké vůně máte rádi, snadno ho jedním slovem navedete.
Každá škatulka s sebou ale nese příliš mnoho
Vyzkoušíte třeba sladký, ambrový parfém a on je na vás moc hutný, silný a dusivý. Tak si zapamatujete, že ambrové vůně nejsou nic pro vás a už se jim vyhýbáte. Ale co třeba Ambre Cashmere Intense od Nicolai?
Kvůli kategoriím máme taky předem daná očekávání. Například, když má být vůně květinová, často očekáváme, že bude vonět svěže jako květinářství nebo pole tulipánů. Můžeme pak být zklamaní, když objevíme něco, co připomíná spíš sušené, začouzené růže v nových botách.
Marketingové týmy parfémových domů se proto snaží naše očekávání vést správným směrem. Někdy se snaží kategoriím úplně vyhnout a tvrdí, že nová vůně se vymyká všem kategoriím, případně definuje nové. Vy už ale víte, co asi ve flakonu najdete, že?
Nechte se navést, ale ne omezovat
Kategorie jsou zkrátka docela nepřesné a kvůli předem danému očekávání nám někdy zabrání ocenit novou vůni. Použijte je jako doporučení, abyste se v parfumerii neztratili. Počítejte ale s tím, že vůně vás může překvapit. Zkoumejte vůně vědomě a najděte si sami pro sebe přesnější slova, jak vůně popsat. Zůstaňte zvědaví a otevření pro experimenty. To překvapení je totiž často důvod, proč nás tolik baví zkoušet další a další vůně.
Čtěte o parfémových kategoriích dál. Podívejte se, jak vzniklo pojmenování „fruitchouli“, ohromně populární styl parfémů, který je těžké nasoukat do tradiční kategorie: Fruitchouli: co to je a odkud to přišlo.